14. 1. 2010

TANEC A FILM 1

Zatiaľ osem samostatných cyklov projekcií filmov a filmových dokumentov s tanečnou tematikou, približujúcich dianie na svetovej tanečnej scéne a jej prelínanie sa s filmom. Projekcie priblížia tanec v rôznych interpretačných formách: jeho zakomponovanie do klasického filmového diela, upravením pódiového vystúpenia pre filmový záznam, záznamom pódiového vystúpenia a v atraktívnej podobe tanečného filmu. Pojmom tanečný film (Dance for camera) sa označujú tanečné diela vytvorené tak, aby ho diváci mohli sledovať ako filmové dielo. Medzinárodná terminológia pripúšťa aj používanie pojmov ako cinedance, dance film či videodance. V žánri tanečného filmu je samozrejme hlavným výrazovým a komunikačným znakom diela pohyb (na rozdiel od klasického filmu, ale aj filmového dokumentu).
Projekcie majú za cieľ uviesť najlepšie baletné a avantgardné súbory súčasného tanca a fyzického divadla dostupné na nosiči (médiu) umožňujúcom kvalitnú filmovú projekciu. Zároveň chcú priblížiť dianie a trendy v tejto oblasti, inšpirovať a motivovať záujemcov o tento druh umenia, sprostredkovať zážitky z predstavení špičkových tanečných súborov, ktorých vystúpenia sú z rôznych dôvodov väčšine domácich divákov nedostupné. Záujemcom umožnia pochopiť, čo je súčasný balet a tanec, aký je jeho zmysel, s akými témami pracuje, aké výrazové prostriedky používa a aká je jeho úloha v modernej spoločnosti.
Všetky ponúkané diela patria medzi európsku tanečnú špičku a majú obrovský potenciál sprostredkovať divákovi nielen umelecký zážitok, ale aj kvalitnú sondu do jednej z najdynamickejšie sa rozvíjajúcich foriem umenia.

Každý cyklus pozostáva z piatich filmových projekcií, uskutočňovaných výlučne z originálnych obrazových a zvukových nosičov. Súčasťou projekcií je stručný úvodný príhovor.
Z ponúkaných filmov je možné vyberať aj jednotlivo, alebo vytvoriť si vlastný cyklus!
Filmy na projekcie sa nezapožičiavajú!

Autor projektu nie je vlastníkom ani sprostredkovateľom autorských práv uvádzaných filmov a ich projekciou nepreberá na seba prípadnú trestno-právnu zodpovednosť!

Vzhľadom na väčšinou bezplatný vstup divákov, nielen na kultúrne, ale hlavne na metodické a študijné ciele projekcií a celkovo na neziskový a osvetový charakter väčšiny podujatí, pri ktorých bývajú podobné projekcie uvádzané, je veľmi nepravdepodobné, že by k nejakým autorsko-právnym problémom zo strany uvádzaných umelcov a filmových spoločností mohlo dôjsť.
_________________________________________________________

TANEC VO FILME
I. séria

projekcia 1/1
STRANGE FISCH
Lloyd Newson & DV8 Physical Theatre
Veľká Británia / 1992 / 55 min.
Snímka je zatiaľ pravdepodobne najlepším filmovým dielom britskej tanečnej skupiny DV8, ktorá si od svojho založenia vydobyla neobyčajnú priazeň kritiky aj množstvo ocenení. Strange Fish spracováva úžasným pohybovým a vizuálnym spôsobom tému priateľstva, straty dôvery, osamelosti a bolesti.

projekcia 2/1
LE SACRE DU PRINTEMPS
Uwe Scholz & Leipzig Ballet
Nemecko / 2003 / 74 min.
Unikátne spracovanie svojho času škandálneho Stravinského baletu Svätenie jari, inšpirovaného starým rituálom uctievania príchodu jari. Uwe Scholz poňal tento balet s geniálnou choreografickou mysľou a predstavuje ho hneď v dvoch podobách.
V prvej sólovej choreografii tancuje Giovanni di Palma na pôvodnú hudbu upravenú pre dva klavíry. Táto choreografia je považovaná za osobnú spoveď Uweho Scholza, vyjadrujúca aj osamelosť a zúfalstvo skutočného umelca. Druhá podoba svätenia je plná vizuálne a emotívne silných choreografií doprevádzaná orchestrálnou verziou hudby. Primabalerínou medzi päťdesiatimišiestimi tanečníkmi je Kiyoko Kimura.

projekcia 3/1
BLACK & WHITE
Jiří Kylián & Nederlands Dans Theater
Holandsko / 1996 / 101 min.
Šesť príkladov z bohatej tvorivej dielne a choreografickej fantázie Jiřího Kyliána. Jednotlivé tance sú pestrým spektrom štýlov a nálad, humoru aj zmyselnej telesnosti. Ukazujú tiež možnosti spájania neoklasicistického tanca s modernou a súčasným tancom. Šesť kratších baletov Falling Angels, Six Dances, No More Play, Sweet Dreams, Sarabande a Petite Mort dokazuje Kyliánov mimoriadny choreografický talent a schopnosti vynikajúcich tanečníkov Holandského tanečného divadla.
Pražský rodák Jiří Kylián tancuje od deviatich rokov a dnes je zaraďovaný medzi desať najvýznamnejších žijúcich choreografov. Z Československa odišiel do Londýna v roku 1967, odtiaľ cez Stuttgart do Holandska, kde neskôr prebral vedenie Holandského tanečného divadla. Dodnes naštudoval vyše osemdesiat baletov a choreografií, z ktorých mnohé získali rôzne ocenenia.

projekcia 4/1
ROSAS DANST ROSAS
Anna Terese De Keersmaeker & Rosas & Thierry De Mey
Belgicko / 1997 / 57 min.
Prvý filmový umelecký počin, dnes už jednej z najznámejších a najinšpiratívnejších tanečníc a choreografiek, ktorý obdržal prestížnu Bessie Award je plný úžasných choreografických nápadov, fyzična a tanečnej angažovanosti. Veľký dôraz je prikladaný dynamike pohybu a tvorivému použitiu rôznych kamerových záberov.
Anne Teresa de Keersmaeker študovala na slávnej Béjartovej škole Mudra v Brusely a v New York Tisch School of the Arts. Ako choreografka prvýkrát vstúpila na scénu v roku 1982 s inscenáciou Fase. O rok neskôr založila skupinu Rosas, ktorá sa stala poprednou belgickou skupinou súčasného tanca.

projekcia 5/1
AMELIA
La La La Human Steps
Kanada / 2003 / 60 min.
Montrealská tanečná skupina La La La Human Steps uviedla predstavenie Amélia, ktoré odborníci označili za „stelesnenie čistej virtuozity“ s výrazne abstraktnou a mimoriadne skoncentrovanou choreografiou v roku 2002. Režisér a choreograf v jednej osobe Édouard Lock sa neuspokojil len s obyčajným záznamom predstavenia, ale podarilo sa mu zachytiť aj samotnú podstatu tanečnej práce. Jeho pôvodným zámerom bolo vytvoriť súvislý sled živých obrazov, osadený do jednoduchého prostredia, ktorý by bol prerušovaný len zmenami nasvietenia a uhlov kamier. Častý pohyb šestnásť milimetrovej kamery o celých 360 stupňov si vynútil aj niekoľko dodatočných choreografických riešení, aby bolo možné tanečníkov dostať do záberu aj mimo neho. Náročná partitúra pre husle, violoncello, klavír a jeden vokál kombinuje výrazne obrazovú minimalistickú hudbu s textami z najslávnejších piesní Lou Reeda a Velvet Underground.
Édouard Lock (1954, Casablanca) zahájil svoju tanečnú kariéru vo svojich devätnástich rokoch. V rokoch 1975 až 1979 pôsobil ako choreograf pre rôzne montrealské tanečné skupiny. V roku 1980 založil svoju vlastnú tanečnú skupinu Lock-Danseurs, z ktorej sa neskôr stala uznávaná La La La Human Steps. Lock patrí medzi najvýznamnejších svetových choreografov a za svoje diela získal množstvo prestížnych cien. Jeho režisérsky filmový debut Amélia bol ocenený Veľkou cenou na medzinárodnom festivale nového filmu a médií v Montreale a Českým křišťáľom na Medzinárodnom televíznom festivale Zlatá Praha.
__________________________________________________________

TANEC VO FILME
II. séria

projekcia 1/2
BLUSH
Wim Vandekeybus 
& Ultima Vez
Belgicko / 2005 / 53 min.
Tanečný film unikátnej skupiny ULTIMA VEZ, ktorá združuje mladých tanečníkov, hercov, hudobníkov a výtvarníkov pod vedením belgického impresária Wima Vandekeybusa. Od svojho vzniku v roku 1986 predviedla Ultima vyše dvadsať originálnych tanečných projektov a natočila niekoľko pozoruhodných filmov. Ultima Vez stavia na výrazovej expresivite, dynamike, fyzickej sile a drsnosti. Pohyb je pre jej tanečníkov sebazáchovnou reakciou, ktorou telo odpovedá na ohrozenie. Film Blush ponúka ukážkové a fascinujúce spojenie tanca, filmu, výtvarného umenia, hudby a poézie. Začervenať sa, zapýriť sa, sčervenať. To sú všetky možnosti prekladu, ktorý ponúka originálny názov filmu Blush. Rozsah a pestrosť obrazov, ktoré film ponúka ho približuje k expresívnej až surrealistickej feérii, čo umocňuje aj hudba, ktorú zložil americký hudobník David Eugene Edwards s projektom Woven Hand. Fragmentálnosť filmu neumožňuje jeho jednoduchý výklad. Expresívne skupinové „orgie“ sa striedajú s choreografiami zobrazujúcimi len náznaky vnútorných pochodov aktérov. Akoby len pobiehania, akoby len náznaky pohybov a choreografií, úporné zápolenia tela na telo, zmyselné gestá, symboly odkazujúce na mytológiu alebo oblasti erotiky a sexu, čisté prejavy radosti aj hlboké psychické prepady.

projekcia 2/2
CARMEN
Carlos Saura
Španielsko / 1983 / 98 min.
Tanečná dráma lásky, žiarlivosti a smrti ohnivej španielskej cigánky Carmen (podľa Meriméea aj Bizeta), ktorú choreograf a tanečník Antonio Gades práve študuje so svojim súborom. Carlos Saura vkladá do filmu ešte ďalšiu tematickú rovinu: vlastný filmový dej, vzťahujúci sa k súkromnej sfére tanečných interpretov. Paralelne so vznikajúcou podobou predstavenia vzniká aj milostný vzťah Gadesa k mladej predstaviteľke Carmen, v ktorom sa stretávajú citové analógie súčasne s nácvikom jednotlivých scén. Slávny tanečník Antonio Gades s Carlosom Saurom spolupracoval aj na ďalších baletných projektoch.
Film získal nomináciu na Oscara za najlepší cudzojazyčný film, nomináciu na cenu Zlatý glóbus a Veľkú cenu na FF Canes.

projekcia 3/2
MINIATURES
Jean-Christophe Maillot 
& Les Ballets de Monte-Carlo
Monako / 2004 / 70 min.
Séria siedmych nápaditých choreografií skúmajúca bohatstvo a pestrosť ľudských vzťahov. Sedem hudobných skladieb bolo zložených súčasnými skladateľmi špeciálne k 20. výročiu vzniku Printemps des Art tak, aby čo najsilnejšie vyjadrovali hlbokú väzbu medzi hudbou a tancom.

projekcia 4/2
DIDO & AENEAS
Henry Purcell & Sasha Waltz
Nemecko / 2008 / 98 min.
V Dido & Aeneas Sasha Waltz otvára nové obzory hudobného divadla, vytvára nové spojenie tanca, spevu a hudby do modernej choreografickej opery. Speváci, tanečníci, hudobníci a scénografi tohto unikátneho predstavenia, so slávnymi podvodnými sekvenciami, majú všetci rovnako dôležitú úlohu a všetci sú určitým spôsobom integrovaní do jednotlivých choreografií.

projekcia 5/2
NAKED
Ballet Boyz & George Piper Dances
Veľká Británia / 2006 / 57 min.
Bývalí tanečníci kráľovského baletu Michael Nunn a William Trevitt vytvorili nápaditú tanečnú kompozíciu o láske, zrade a pomste zostavenú z niekoľkých na seba naväzujúcich choreografií, doplnenú o filmové projekcie. Nahí sú modernou rozprávkou, rozprávanou moderným tanečným jazykom na modernej tanečnej scéne.
__________________________________________________________

TANEC VO FILME
III. séria

projekcia 1/3
CAR MEN / SILENT CRIES / LA CATHÉDRALE ENGLOUTIE
Jiří Kylián & Boris Paval Conen & Nederlands Dans Theater
Holandsko, Česká republika / 2006 / 61 min.
Filmová tanečná groteska Car Men je inšpirovaná Bizetovou hudbou a starými holandskými čiernobielymi groteskami z prostredia automobilových závodov. Magicky reálny a humorne nostalgický príbeh je rozprávaný modernou tanečnou rečou na večnú a univerzálnu tému lásky. Hlavnými postavami sú dve dvojice tanečníkov súboru Nederlands Dans Teater III a legendárny automobil Tatra 87. Carmen totiž nie je to isté ako Car Men. Film bol natáčaný v imaginatívnej atmosfére severočeskej hnedouhoľnej panvy a za kamerou stál belgický kameraman Walther Vanden Ende, ktorý natočil napríklad slávny film Farinelli. Ide o prvú Kyliánovu choreograficko-režijnú prácu len pre kameru. Car Men sa na javisku nikdy neobjaví.
Film získal nielen Český krištál na MTF Zlatá Praha, ale aj cenu Prix Italia, FIFA Montréal a finálovú nomináciu na International EMMY Awards.
Projekcia filmu Car Men je doplnená premietnutím ďalších dvoch kratších choreografií Jiřího Kyliána pre Nederlands Dans Theater.

projekcia 2/3
DEATH DREAMS OF MONOCHROME MAN
David Hinton & DV8 Physical Theatre
Veľká Británia / 1989 / 50 min.
Death Dreams of Monochrome Man je jednou z prvých filmových prác súboru DV8 Physical Theatre. Napriek odstupu času však aj dnes pôsobí ako ukážka perfektne zvládnutej a premyslenej filmovej adaptácie pôvodného divadelného prestavenia. V surovej industriálnej atmosfére sa rozvíja dráma štyroch mužov, v podstate akási mrazivá štúdia homosexuálnych vzťahov, vyjadrená pohybom. Kovovo chladný priestor, drsný telesný kontakt tanečníkov, takmer masochistické pády a manipulácie s vlastným telom, dojemná odovzdanosť spolu so zákernou krutosťou – to všetko zaznamenávané výborne vedenou kamerou na čiernobiely materiál. Neobyčajne temný a sugestívny pohybový film.

projekcia 3/3
HANS VAN MANEN FESTIVAL
The Dutch National Ballet
Holandsko / 2007 / 85 min.
Hans van Manen Festival bol zrealizovaný Holandským národným baletom ako pocta choreografovi Hansovi van Manenovi k jeho 75. narodeninám. Ako hostia pri tejto slávnostnej udalosti vystúpili umelci Kirov Balet a Nederlands Dans Theater aby zatancovali choreografie za najslávnejších baletov oslávenca. Medzi inými vynikajú strhujúce výkony medzinárodne uznávaných baletných tanečníkov Uliana Lopatkina, Lucia Lacarra a najväčších hviezd holandského tanca vrátane Larissa Lezhnina a Igone de Jongh z Holandského národného baletu a mladých talentov z Nederlands Dans Theater.

projekcia 4/3
MC 14/22 
LE SONGE DE MÉDÉE
Angelin Preljocaj 
& Court-Circuit & Paris Opera Ballet
Francúzsko / 2007 / 52 min. + 40 min.
Ohromujúca podoba moderného tanca a hudby choreografa Angelina Preljocaja a skladateľov Tedda Zahmala a Mauro Lanzu. Dve úžasné diela v úplne rozdielnom tanečnom aj hudobnom spracovaní.
MC 14/22 je psychicky aj fyzicky náročné a vyčerpávajúce predstavenie dokončené v roku 2004 a obsadené len mužskými tanečníkmi. Balet stvárňuje moderným, úprimným a miestami až expresívnym spôsobom výklad jedného z najbiblickejších výjavov Biblie, Poslednej večere. Inšpirovaný citátom z knihy Marka, kapitola 14 a Verš 22 „Vezmite, jedzte, toto je moje telo“ zameral Preljocaj svoju pozornosť práve na telo, cez ktoré skúma motívy útlaku, utrpenia, mužnosti a vykúpenia. Tancom vykresľuje bolesť, agresiu aj pokoru, často s absenciou hudby a vo fyzicky veľmi náročných kreáciách.
Druhé dielo Le Songe de Médée, využívajúce živých hudobníkov, je zložené z niekoľkých tém (scény s deťmi, nevinnosť, milostné scény, zrada, smrť, napätie a prázdnota po zločine) smerujúcich k vykresleniu povahy ústrednej ženskej postavy. Morálne otázky položené v tejto tanečnej dráme sú čitateľné vo výbornej hudbe rovnako ako v poňatí náročnej choreografie.

projekcia 5/3
DRIVEN
Kevin Finnan 
& Motionhouse Dance Theatre
Veľká Británia / 2007 / 75 min.
Súbor Motionhouse akoby poháňaný nekonečnou energiou exploduje na pódiu pri čelnej zrážke s realitou. Päť tanečníkov tancuje ako o život, ktorý sa im však doslova rozpadá na márne kúsky, na dôležité aj malicherné momenty a rozhodnutia s fyzickými následkami. Predstavenie je živou akciou, expresívnym tancom, dych berúcim lietaním a pozoruhodným divadelným prejavom. Téma neustáleho naháňania sa v každodennom modernom svete a živote, z ktorého raz musíme zaplatiť svoju daň.

Ponuka pokračuje v kapitole Tanec a film 2
__________________________________________________________

Technické podmienky prednášok a projekcií: DVD prehrávač, kvalitná videoprojekcia (projektor a plátno), ozvučenie a zatemnenie
__________________________________________________________

CENNÍK SAMOSTATNÝCH FILMOVÝCH PROJEKCIÍ

Lektorský úvod k samostatnej filmovej projekcii (dĺžka projekcie podľa výberu/dĺžka lektorského úvodu maximálne 10 min.) 26 EUR (vrátane DPH)

Preplatenie cestovného autobusovou alebo železničnou dopravou (nad 200 km prvou triedou), v prípade viacdenného podujatia alebo ukončenia programu v neskorých nočných hodinách zabezpečenie nocľahu (izba s kúpeľňou).
__________________________________________________________

KONTAKTY

E-mail: strazay@gmail.com
Telefón: 00421 903 608870
Internet: http://ineprednasky.blogspot.com
              http://musiconphoto.blogspot.com

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára